„Česká asociace poskytovatelů a zprostředkovatelů úvěrů“ (ČAPZU)
Cílem etického kodexu je stanovení etických norem chování finančních institucí sdružených v České asociaci poskytovatelů a zprostředkovatelů úvěrů (dále jen „ČAPZU“) v rámci poskytování finančních služeb klientům. Dále pak pomáhat při prosazování konkrétních vztahů na finančním trhu. Důležitou úlohu také hraje ochrana spotřebitelů na poněkud nepřehledném trhu s finančními produkty, ve vztahu k posílení důvěry k poskytovaným finančním službám.
Čl. I
Úvodní ustanovení
- Obsahem etického kodexu (dále jen „EK“) jsou pravidla, kterými se řídí všichni zakládající členové ČAPZU a žadatele o členství v asociaci.
- Člen asociace je povinen dodržovat pravidla etického kodexu a stanov asociace.
- Používání loga asociace a údaje o členství v asociaci v obchodní, informační, propagační a reklamní činnosti členských společností musí být v souladu se stanovami a EK asociace.
- Účelem asociace je podílet se na vytváření právních podmínek pro zabezpečení a zvyšování úrovně poskytovaných finančních služeb současně se zabezpečením vysoké ochrany spotřebitelů.
Čl. II
Pravidla etického chování členů asociace
- Členové asociace se zavazují k čestnému a etickému podnikání. Ke spotřebitelům, partnerům a dodavatelům budou přistupovat zodpovědně a s respektem.
- Členové asociace prohlašují, že ve své činnosti budou pomáhat při prosazování korektních vztahů na finančním trhu s cílem zlepšit jejich úroveň. Zároveň se zavazují pomáhat spotřebitelům porozumět poskytovaným finančním službám, zvyšování ochrany spotřebitelů a posilňování všeobecné důvěry k finančnímu trhu.
- Členové asociace při poskytování finančních služeb nepovyšují své zájmy nad zájmy spotřebitelů a nesnaží se zneužívat své postavení vnucením nerovných nebo nespravedlivých podmínek smluvního vztahu.
- Členové asociace poskytují klientům služby kvalifikovaně, profesionálně, čestně a svědomitě, s řádnou péčí, s přihlédnutím k individuálním podmínkám a požadavkům klientů.
- Při propagaci svých služeb a reklamní činností členové asociace uvádí pravdivé informace, bez prvků klamavé reklamy, nezamlčují důležité skutečnosti a nenabízí výhody, které nemůžou zaručit. Dodržují principy serióznosti reklamy, což platí i pro srovnávání vlastních služeb se službami konkurence.
- Členové asociace dodržují dobré mravy, pravidla hospodářské soutěže, obchodní zvyklosti a pravidla poctivého obchodního styku. Členové asociace mezi sebou soutěží nabídkou kvalitních služeb a nepodbízejí se klientům poskytováním neodůvodněných výhod.
- Členové asociace podporují vzájemnou výměnu zkušeností a poznatků získaných ze své činnosti, pokud není dotknuté obchodní tajemství a obchodní politika jednotlivých členů a chrání práva jejich zaměstnanců, klientů, obchodních partnerů a dalších osob se vztahem k členovi asociace.
- Členové asociace zachovávají důvěrnost informací souvisejících se smluvním vztahem ke klientovi a dodržují povinnost mlčenlivosti. Osobní údaje o klientovi zpracovávají v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů.
- Pokud jsou vůči státním orgánům, médiím či širší veřejnosti formulovaná stanoviska k zásadním otázkám o činnosti asociace, budou tyto stanoviska prezentována vždy tak, aby bylo jasné, kdy jde o stanovisko asociace a kdy o individuální stanovisko konkrétního člena asociace.
- Ve vztahu vůči státním orgánům budou při prosazování svých zájmů hlavně v legislativní oblasti členové asociace upřednostňovat koordinovaný postup v rámci asociace. Vždy poskytnou zodpovědnou informační podporu při přípravě všeobecně závazných právních předpisů.
Čl. III
Ochrana spotřebitele
- Finanční společnosti postupují v souladu se zásadami odpovědného úvěrování.
- Finanční společnosti poskytují spotřebitelům služby kvalifikovaně, profesionálně, čestně a svědomitě s řádnou péčí a s přihlédnutím k individuálním podmínkám spotřebitelů, a to jak před uzavřením smluvního vztahu, tak po celou dobu jeho trvání.
- Finanční společnosti při vykonávání své činnosti na finančním trhu dodržují nad rámec svých zákonných povinností také interní pravidla, upravující postupy a chování vůči spotřebitelům.
- Finanční společnosti se při své činnosti distancují od praktik a postupů, poškozujících spotřebitele a dobrou pověst finančního trhu. Společnosti se zdrží nekalých praktik vymezených v § 4 a násl. zákona č. 634/92 Sb., o ochraně spotřebitele, a v jeho přílohách resp., od jejich účinnosti, v platném občanském zákoníku, jakož i dalších klamavých, agresivních, zavádějících a v jiném ohledu nekalých praktik a postupů.
- Finanční společnosti důsledně posuzují vhodnost finanční služby pro určitého spotřebitele na základě skutečností zjištěných při posouzení úvěruschopnosti klienta. Základní podmínkou je využívání registrů při posuzování úvěruschopnosti spotřebitele (NRKI, SOLUS atd.).
- Na základě zjištěných informací o spotřebiteli finanční společnosti nenabídnou spotřebiteli takový produkt, u kterého je zřejmé, že daný klient s vysokou pravděpodobností nebude schopný dostát svým závazkům a splatit své závazky ze smlouvy. Není záměrem členů asociace, aby byl spotřebitel přeúvěrovaný.
- Finanční společnosti nabízí spotřebiteli takové produkty, u kterých je doba splatnosti alespoň 6 měsíců a roční procentní sazba nákladů není pro klienta nepřiměřená.
- V rámci komunikace se spotřebitelem členové asociace respektují práva spotřebitele a klienta na soukromí a ochranu osobních údajů. Ve všech aspektech postupují v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů.
- Finanční společnosti poskytují spotřebitelům informace a podmínky poskytovaných služeb, které jsou jasné, pravdivé a srozumitelné pro průměrného spotřebitele, s ohledem na nabízenou službu. Společnosti ve smlouvě o spotřebitelském úvěru uvádějí jasně a výstižně práva a povinnosti spotřebitele, jakož i práva a povinnosti poskytovatele úvěru.
- Finanční společnosti poskytují spotřebitelům dostatečné informace a vysvětlení týkající se budoucího nebo existujícího smluvního vztahu spotřebitele a finanční institucí, včetně návrhu smlouvy, které souvisí se spotřebitelským úvěrem. Tyto informace poskytují spotřebiteli před uzavřením smlouvy, v dostatečném předstihu potřebným na prostudování smlouvy.
- Finanční společnosti informují spotřebitele o zpoplatnění případných doplňkových (nadstandardních) služeb, zejména těch, které jsou povinné pro získání spotřebitelského úvěru nebo pro jeho získání za nabízených podmínek.
- Členové asociace informují klienta před uzavřením smlouvy o celkové výši splátky a jiných plateb, které jsou spojeny s uzavřením a s dohodnutým průběhem smlouvy a o celkové částce, kterou je spotřebitel povinen poskytovateli úvěru uhradit.
- Pokud u klienta dojde k problémům se splácením závazků plynoucích ze smlouvy, člen asociace k němu bude přistupovat s porozuměním a snahou najít společné řešení problémů se splácením.
- Členové asociace vyvinou úsilí, aby v případě vymáhání pohledávek vzniklých z poskytnutí spotřebitelského úvěru, byli používány přiměřené způsoby a prostředky tak, aby nedošlo k poškození dobrých mravů a zákonného postupu.
- Společnosti deklarují, že v případě, kdy je daný úvěr nabízen prostřednictvím jimi určeného zástupce / zprostředkovatele, budou při výběru a sjednávání podmínek spolupráce s ním postupovat s odbornou péčí tak, aby prostřednictvím zástupce / zprostředkovatele byly zájemci o úvěr poskytovány informace a vysvětlení v rozsahu a kvalitě umožňující mu učinit informované rozhodnutí.
- Společnosti řádně a v přiměřené lhůtě vyřizují písemná a telefonická podání a stížnosti klientů určené konkrétní společnosti.
- Pokud má klient pochybnosti o souladu chování společnosti s ustanoveními Kodexu, může podat instituci podnět nebo stížnost k vnitřnímu prošetření souladu jejího chování s Kodexem. Jestliže bude klient nespokojen s vyřízením jeho podnětu nebo stížnosti, případně jeho stížnost nebude vyřízena, může o této skutečnosti informovat příslušnou asociaci, jejíž členem finanční instituce je. Dodržování tohoto Kodexu bude sledováno asociacemi, které se budou zabývat jednotlivými podněty nebo stížnostmi týkajícími se důvodného podezření z porušování Kodexu. Při porušení Kodexu přijímají asociace vůči členům přiměřená opatření (např. morální povahy). Asociace budou průběžně monitorovat uplatňování Kodexu v praxi a v případě potřeby a na základě vyhodnocení jeho účinnosti jej aktualizovat. Hodnocení účinnosti Kodexu a jeho uplatňování bude prováděno i s ohledem na podněty od klientů a spotřebitelských organizací.
Čl. IV
Kontrola dodržování etického kodexu a zásady přezkoumávání porušování etického kodexu členskými společnostmi asociace
- Členové asociace vystupují ve vzájemných vztazích korektně. Případné vzájemné rozpory řeší přednostně dohodou. V zájmu vytváření podmínek pro dodržování zásad EK a vysoké ochrany v sektoru finančních služeb se členové asociace dohodli na těchto zásadách plynoucích z prozkoumávání porušování etického kodexu asociace.
- Členové asociace individuálně sledují dodržování obsahu EK ostatními členskými společnostmi ČAPZU.
- Předseda přezkoumává stížnosti, podněty, informace a upozornění na chování členských společností v rozporu s EK od klientů, státních orgánů, spotřebitelských sdružení, médií i členských společností ČAPZU (dále jen „stížnost“).
- V případě stížnosti na některou z členských společností asociace předseda požádá po přijetí stížnosti danou společnost o vyjádření a stanoví lhůtu pro vyjádření nepřesahující 30 dní.
- Předseda přezkoumá údajné neetické chování spravedlivě za účasti členské společnosti, které se podnět týká.
- Při zjištění a prokázání hrubého porušení EK předloží předseda členské schůzi návrh na vyloučení dané členské společnosti a tento návrh s členskou schůzí projedná. Vyloučení člena ČAPZU spadá do kompetence předsedy asociace podle bodu článku 5 bod 18 Stanov ČAPZU. Rozhodnutí o vyloučení členské společnosti při zjištění a prokázání hrubého porušení EK je konečné.
Etický kodex ke dni 20. 11. 2020
Všichni členové asociace jsou držiteli všech potřebných oprávnění k provozování jejich podnikatelské činnosti.
Zejména se jedná o oprávnění k činnosti nebankovního poskytovatele spotřebitelského úvěru, případně oprávnění
k činnosti samostatného zprostředkovatele, které uděluje
Česká národní banka.